Startups: Χρησιμότητα και marketing plan

Τάσος Βελιάδης

Του Τάσου Βελιάδη*Tα τελευταία χρόνια έχω την τύχη τόσο να γνωρίσω, όσο και να συνεργαστώ, με πολλά startups της Tech σκηνής, αλλά και με startups που φαινομενικά δεν έχουν καμία σχέση με την τεχνολογία.

Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές έχω συναντήσει άτομα που έχουν πάρα πολύ καλές ιδέες και θέληση να δουλέψουν. Το θέμα όμως για μένα δεν είναι μόνο η ιδέα. Το θέμα είναι πόσο χρήσιμος μπορείς να γίνεις για τους χρήστες, ποιες ανάγκες τους βελτιώνεις, ποια προβλήματα τους λύνεις και τέλος πώς έχεις σκεφτεί να προωθήσεις την ιδέα σου και το application που θα δημιουργήσεις.

Το πρόβλημα όμως που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι νέοι που αποφασίζουν να δημιουργήσουν μία startup είναι διπλό.

Από τη μία μεριά ένα μεγάλο ποσοστό startups έχουν περιορισμένο budget, ενώ από την άλλη πολλές φορές το παραδοσιακό marketing δε λειτουργεί για ένα μεγάλο ποσοστό απ’ αυτές. Αυτό συμβαίνει καθώς οι καταναλωτές έχουν πάρα πολλές επιλογές ενημέρωσης, αλλά πολύ λίγο χρόνο για να παρατηρήσουν και να αφιερώσουν χρόνο σε όλες τις διαφημίσεις.

Αν λοιπόν αποφασίσετε να δημιουργήσετε τη δικιά σας startup θα πρέπει να σκεφτείτε δυο βασικές παραμέτρους.

1. Πόσο χρήσιμη είναι η ιδέα μου;

Αυτό εξαρτάται από το πόσο μπορεί να βοηθήσει τους χρήστες να λύσουν κάποιο πρόβλημά τους ή να βελτιώσουν το χρόνο που θέλουν για να πραγματοποιήσουν κάποια διαδικασία, όπως π.χ. μία συναλλαγή που πριν τους «έτρωγε» πολλή ώρα ή είχε τεράστια αναμονή σε ουρές.

Ιδέες όπως το taxibeat.gr, e-food.gr, 123fitness.gr είναι μόνο μερικές χρηστικές ιδέες που κάνουν τον κόσμο να σκέφτεται διαφορετικά ως προς τον τρόπο που επιλέγει ταξί, τον τρόπο που παραγγέλνει αλλά και τον τρόπο που γυμνάζεται αντίστοιχα.

2. Πόσα χρήματα έχω να διαθέσω για να προωθήσω την ιδέα μου και ποια είναι τα κατάλληλα μέσα για την προώθησή της;

Μερικές φορές ακόμα και κάποια μικρά βήματα μπορεί να αρκούν για να κάνετε την αρχή.

Το σημαντικότερο βήμα είναι να δημιουργήσετε τη στρατηγική σας βασισμένοι πάντα σε κάποιο insight.

Βρείτε ποιο ακριβώς είναι το κοινό σας, ποιες είναι οι ανάγκες του και βασιστείτε πάνω σε αυτές τις πληροφορίες για να διαφημίσετε τη startup σας στα social media.

Γνωρίζοντας το κοινό σας, μπορείτε πλέον να επιλέξετε τις πλατφόρμες που θα το στοχεύσετε για να έχετε καλύτερα αποτελέσματα. Αυτή τη στιγμή το Facebook στην Ελλάδα είναι το πιο δημοφιλές social network, ωστόσο καλό είναι να μελετήσετε προσεκτικά τις ενέργειες που θα κάνετε για την προώθησή σας, καθώς σίγουρα δε θέλετε να πετάξετε λεφτά χωρίς να έχετε κάποιο αποτέλεσμα.

Αφού πλέον έχετε εντοπίσει που θα διαφημιστείτε, ήρθε η ώρα να γίνετε δημιουργικοί. Για να γνωρίσει το κοινό την ιδέα σας, και την startups σας αντίστοιχα, είναι βασικό πολύ γρήγορα να καταλάβει τι ακριβώς κάνει η εταιρία σας. Γι’ αυτό το λόγο είναι καλό να δημιουργήσετε ένα βίντεο. Ένα επεξηγηματικό αλλά και αστείο βίντεο, το οποίο δε θα ξεπερνάει το 1-1:30 λεπτό μπορεί να αποδειχθεί αρκετό για να γνωρίσει περισσότερος κόσμος την δικιά σας startup.

Με αυτό τον τρόπο και οι χρήστες θα καταφέρουν πολύ πιο άμεσα να καταλάβουν την ιδέα σας, αλλά και εσείς θα μπορέσετε να την προωθήσετε σε περισσότερα digital μέσα, καθώς το βίντεο είναι ένα εργαλείο που μπορεί να αυξήσει το buzz γύρω από το όνομά σας.

Σκεφτείτε έξυπνα, εντοπίστε τα sites που μπορεί να γράψουν για εσάς και την πρωτοβουλία σας και αρχίστε να επικοινωνείτε μαζί τους. Προσοχή όμως δε χρειάζεται να σπαμμάρετε. Είναι βασικό να γνωρίζετε τι ακριβώς θέλετε να πείτε και να έχετε κάποιο υλικό να τους στείλετε για να δημοσιεύσουν.

Γίνετε πιο εξωστρεφείς. Δημιουργείστε ένα blog και ξεκινήστε να ανεβάζετε τα νέα σας, τις επιτυχίες σας ακόμα και φωτογραφίες από την προσπάθειά σας. Πολλές φορές ακόμα και ένα καλό άρθρο αξίζει να το μοιραστείτε με άλλα sites ή με τους γνωστούς σας προκειμένου να το προωθήσουν και οι ίδιοι.

Δημιουργήστε στοχευμένες διαφημίσεις που απευθύνονται στο κοινό που θέλετε να κάνετε target. Tόσο τα Facebook ads όσο και τα Google ads είναι ένας καλός και γρήγορος τρόπος να μαζέψετε clicks αλλά και χρήσιμα leads.

Εκμεταλλευτείτε το email marketing. Μιλήστε με τους χρήστες που έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή σας, ή βρείτε άλλους ενδιαφέροντες τρόπους να συλλέξετε emails και να δημιουργήσετε λίστες, προκειμένου να μπορείτε να αποκτήσετε μια πιο σταθερή επικοινωνία μαζί τους.

Αν και η λίστα με τις ενέργειες που μπορώ να γράψω είναι αρκετά μεγάλη θα προτιμήσω να σταματήσω εδώ, καθώς πιστεύω ότι για αρχή αυτό που είναι πολύ σημαντικό να σας μείνει είναι ότι χρειάζεται να διαθέσετε ένα ποσό του budget που έχετε και για την προώθηση της ιδέας σας, αλλά και ότι η σωστή στρατηγική είναι πάντα το πρώτο βήμα για κάθε επιτυχημένο project.

Τελευταίο αλλά εξίσου πολύ βασικό είναι να μετράτε τα αποτελέσματα που έχετε βάσει του budget σας και να κάνετε αναπροσαρμογές μέχρι να πετύχετε τους στόχους που έχετε θέσει.

* Ο Τάσος Βελιάδης όντας blogger από το 2006, διατηρούσε ένα από τα πιο γρήγορα αναπτυσσόμενα tech blogs στην Ελλάδα, και ίσως το πρώτο το οποίο έφτασε να προσελκύσει το ενδιαφέρον αγοραστών. Σήμερα, ο Τάσος είναι Partner & Business Unit Director του τμήματος Social & Content της Socialab, έχει συνεργαστεί με περισσότερα από 60 διεθνή brands και διδάσκει Social Media & Email marketing στο ALBA Graduate Business School.
Από το τέλος του 2012, ο Τάσος, φέρνει καθημερινά μετρήσιμα αποτελέσματα στους πελάτες της Socialab με τις ιδέες του. Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει καμπάνιες που έχουν όχι μόνο ακουστεί, αλλά και κερδίσει διεθνή προβολή και διακρίσεις, ενώ συντονίζει μία ομάδα 10 ατόμων για την επίτευξη της μέγιστης απόδοσης και ποιότητας. 
Το content γι’αυτόν είναι ο βασιλιάς και η ποιότητα αυτού πρώτη του προτεραιότητα, ενώ η διαχείριση και οργάνωση social activations είναι το πάθος του. Ήδη μέσα σε δύο χρόνια από την άφιξή του, η Socialab έχει κερδίσει έξι βραβεία στα Social Media Awards και έχει προβληθεί στα μεγαλύτερα διεθνή μέσα αξιολόγησης διαφημιστικών projects, όπως το Facebook Studio, το Ads of the World και άλλα διεθνή websites.